Monday, September 28, 2009

اعضا

اگر من بگویم "من عضو تو هستم"، می گویی این حرف یعنی چه؟ اگر بگویم"تو هم عضو من هستی و اصلن ما همه عضو هم هستیم"، می گویی مثل بچه آدم حرف بزن این جملات بی مفهوم یعنی چه؟ ولی چطور است که در کتاب مدرسه و رادیو و تلویزیون یک عمر است که می خوانیم و می شنویم" بنی آدم اعضای یکدیگرند" و هیچ کس هم صدایش درنمی آید؟
"عضو" و "عضویت" مفهوم هستند: عضو انجمن فلان، عضو بدن انسان و ...
تازه این همه قراین و شواهد در خود این بیت هست که نشان می دهد مصراع درست این است
"بنی آدم اعضای یک پیکرند"
چون بلافاصله بعدش ادامه می دهد:
که در آفرینش ز یک گوهرند(مثل اعضای بدن که همه از یک سلول آغاز شده اند)
چو عضوی به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار
مثل بدن انسان که وقتی یک عضو مشکل و درد دارد فعالیت بقیه اعضا را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

ببخشید این بحث ابتدایی را مطرح کردم،چون دیروز دیدم یک بیلبورد بزرگ تبلیغاتی پایین میدان صنعت زده اند و این بیت را رویش نوشته اند.
امیدوارم به دوستان باسواد برنخورد ولی در بین تحصیلکرده ها هم همین اشتباه را دیده ام.

No comments:

Post a Comment