Thursday, January 7, 2010

رفع اجباری حجاب

به عنوان جنس مخالف در 17 دی، سالروز فرمان رفع حجاب، باید یک چیزی در "تا رفع حجاب اجباری" بنویسم.
به نظر من هدف ، یا دست کم دستاورد فرمان رفع حجاب در سال 1314، برخلاف آنچه ادعا می شد، آزادسازی زنان نبود. این چه آزادسازی بود که باعث شد بسیاری از زنان (به زور پدران و شوهرانشان) خانه نشین شوند؟ این یک تقلید کورکورانه ویک برداشت غلط از راه مدرن شدن و پیشرفت کشور بود. وقتی هفتاد درصد زنان ما بی سواد بودند وقتی نیاز داشتند که از ابتدایی ترین اصول بهداشت و سلامت جسمی آگاه شوند، وقتی اغلب دختران در سنین بسیار پایین و بدون رضایت خود شوهر داده می شدند این رفع حجاب چه اهمیتی داشت؟
در غرب هم چیزی مشابه رفع حجاب داشته ایم به این معنی که ورود زنان به بازار کار(در واقع، نیاز بازار به نیروی کار زنان) باعث شد سنتهای سفت و سختی که صدها سال بر پوشش زنان حکمروایی می کرد و آنها را از تحرک و آزادی کافی محروم کرده بود آرام آرام و به خواست خود زنان برچیده شود. دامن های پرچین و کرستهای تنگ، مناسب کار در کارخانه ها و بعدن ادارات نبود. به این تغییر فاحش لباس زنان در غرب نام "انقلاب پوشش" یا چیزی شبیه به این داده اند.
اما در ایران چه؟ زنان روستایی و عشایر که لباس آزاد داشتند و در مزارع و باغ ها یا در عشیره کار و فعالیت می کردند و رفع حجاب درباره آنها نبود. اما زنان شهری تقریبن هیچ فعالیتی خارج از خانه نداشتند جز اینکه به خرید و حمام و روضه و مهمانی های زنانه بروند. در بعضی مصاحبه ها می بینیم که زنان از اینکه زیر پوشش، دیده و شناخته نشوند راضی بودند و احساس آزادی بیشتری می کردند زیرا وقتی شناخته نمی شدند راحت تر به هرجا سرک می کشیدند و شوهرانشان هم کمتر مانع آنها می شدند . چنانکه می دانیم بعد از کشف حجاب بسیاری از مردان زنان خود را زندانی کردند؛ برخلاف آنچه جمهوری اسلامی می گوید که زنان برای حفظ عفت و حیا ،خودشان را در خانه ها زنده به گور و زندانی کرده بودند.
واضح است که چون حجاب و به ویژه برقع و نقاب، خلاف ذات و فطرت بشر است بسیاری از زنان در همان موقع هم از حجاب بیزار بودند و خواهان آزادی حجاب، و فرمان رفع حجاب آنها را از این عذاب الیم نجات داد ولی نمی توان منکر آن شد که "تظاهر به مدرن بودن" و خود را به ممالک راقیه چسباندن ایده و هدف اصلی این اقدام بود.
بدن زن و ظاهر و پوشش او وجه بارز تفاوت کشورهایی مثل ایران و ترکیه؛ و کشورهای غربی بود و به همین جهت در اولویت کار قرار گرفت و مهم نبود همین زن "آزاد" در خانه زیر چه خفتی زندگی می کند.
همزمان با رفع حجاب برنامه های نمایشی- ورزشی با حضور زنان آغاز شد. ورزش همواره مردانه بوده است و مدرنیزاسیون، ورزش زنان را باب کرد، پس حکام ایران هم؛ در حالی که زنان از عفونت زایمان و نبودن قابله به آسانی تلف می شدند و سرشان شپش داشت؛ هزینه های فراوانی کردند تا زنان ورزشکار تربیت کنند ولو در حد صد نفر، که اینها سمبل پیشرفت و مدرن شدن ایران بشوند و بقیه چند میلیون زن ایرانی بمانند در نوبت یک آمپول کزاز و یک مدرسه متوسطه در شهر و روستایشان .
اگر حکومت قصد داشت زنان را آزاد و کشور را مترقی کند، بهتر بود اول به آموزش زنان می پرداخت، قوانین مردسالار را تغییر می داد، سن قانونی ازدواج را بالا می برد و زمینه اشتغال زنان که مهمترین راه آزادسازی زنان است را فراهم می کرد

عکس زیر از رجا نیوز است با عنوان "کشف حجاب سبزها در سالروز کشف حجاب رضاخانی
" !ا



11 comments:

  1. نسرین جان برای این که عکس رو پایین مطلب بذاری وقتی آپلودش کردی و آمد بالای متن روش کلیک کن، بعد کپی کن و بیا بعد از آخرین سطر یادداشت پیست کن. بعدش عکس بالایی رو دیلیت کن

    ReplyDelete
  2. متن جالبی بود. من هم با هر حجاب اجباری یا بی حجابی اجباری مخالفم! جالب است که هنوز که هنوز در ترکیه سر این حجاب مشکل دارند و با خود کنار نیامده اند. آنجا هم این قوانین حجاب اجباری سبب شده که افراد مقید به دانشگاه نروند
    این خودش سطح سواد این گروه را پایین میاورد و خود علتی بر فاصله گرفتن ۲ گروه سنتی و مدرن میشود.

    ReplyDelete
  3. پست فوق العاده ای بود نسرین جان

    عاشق این مدل نگاه هستم..آزاد و رها

    ReplyDelete
  4. akhe avazi ta hejab ro bar nemidashtan ke amoozesh o behdasht momken nemishod kase kozatoon o jam konid age reza khan nabood ke too kachali o tarakhom o tifoos o taryak o hezar gand o kesafate dige morde boodin.

    ReplyDelete
  5. truly misguided,,,, thats what you are.

    ReplyDelete
  6. سلام
    خیلی وقتها باید بیماری رو از ریشه از بین برد. کاری که شما پیشنهاد کردین مثل این هستش که شاخ و برگ رو کوتاه کنند ولی ریشه در جای خودش بمونه. کار رضا شاه قابل تقدیر و پیش درآمد به هویت شناختن زنان بود.

    ReplyDelete
  7. باید دید تعریف حجاب چیست؟ آقایان هم حجابی دارند فقط درجه پوششی اش کمتر از خانم هاست. رفع حجاب فقط شامل روسری می شود یا به معنی آزادی هر نوع پوششی است؟ طبیعی است که تهی عضو هر مجموعه ایست پس بدون پوشش بودن(لخت) هم در این آزادی خواهد گنجید

    ReplyDelete
  8. آقای عبید غذا هم شامل غذای سگ و غذای گربه وعلف و یونجه و ... هم می شود ولی آیا اگر دنبال یک رستوران بگریدید و روی تابلوی مغازه ای ببینید نوشته "غذاخوری" می روید سوال می کنید که آیا اینجا غذای مخصوص انسان هم دارید؟
    دیگر دوران این مغعلطه ها گذشته. کمی عاقل و واقع بین باشید و خود را مضحکه نکنید.

    ReplyDelete
  9. رضا شاه هم حداقل سنی 15 رو برای ازدواج دخترها گذاشت و ثبت ازدواج رو الزامی کرد.

    ReplyDelete
  10. من فکر می کردم محمدرضاشاه حداقل سنی گذاشت. اگر حق با شما باشد تصحیح می کنم.
    ممنون

    ReplyDelete