Monday, January 11, 2010

خلاف اسلام، به نفع مردسالاری

"در جلسه آينده كميسيون حقوقي و قضايي ماده مربوط به مهريه مطرح و بررسي مي‌شود، قرار بر اين است كه مهريه را به دو بخش متعارف و غيرمتعارف تقسيم ‌كنيم كه دولت از مهريه متعارف حمايت مي‌كند؛ بدين صورت اگر مرد مهريه متعارف را نپردازد مطابق با ماده 2 قانون محكوميت‌هاي اجرايي، بازداشت مي‌شود؛ اما در مورد مهريه‌هاي غيرمتعارف ماده 2 به اجرا درنمي‌آيد، يعني دولت در قبال مهريه‌هاي غيرمتعارف مرد را زنداني نمي‌كند.

مخبر كميسيون حقوقي و قضايي با بيان اين‌كه مهريه‌ متعارف در ابتداي هر سال مطابق با نرخ تورم جامعه توسط قوه قضاييه اعلام مي‌شود، ادامه داد: بنابراين در صورت تصويب نهايي اين ماده، شوهر موظف است مهريه‌ متعارف را بپردازد، اگر پرداخت نكند زنداني مي‌شود، در مورد مهريه‌هاي غيرمتعارف هم اگر مرد وضعيت مالي خوبي داشته باشد بايد مهريه را پرداخت كند، اما اگر نداشت زنداني نمي‌شود.

در اسلام دو نوع مهریه داریم .مهرالمِثل و مهرالمُسَما. مهرالمسما یعنی هرچه در زمان عقد اسم برده شده و روی آن توافق شده، که طبق اسلام هیچ محدودیتی ندارد(فقط بعضی توصیه ها برای کم بودن آن شده است) و هیچ کسی به جز خود زن (حتا پدر و مادرش)، حق ندارد مقداری برای آن تعیین کند و اگر مرد متقبل هرمقداری شد موظف به پرداخت آن است زیرا زن بر طبق آن میزان مهریه ازدواج را پذیرفته و بله را گفته است و قرار است خدماتی را در مقابل آن به مرد بدهد. اگر مرد آن مقدار را به هر دلیلی نپردازد، مثل این است که فردی ملکی را با شرایطی خریداری کند و بعدن زیرش بزند و بگوید این شرایط سخت است یا این قیمت بالاتر از قیمت متعارف است . آیا چنین چیزی عقلن و قانونن پذیرفته است؟
مهرالمثل هم برای زمانی است که مهریه مشخصی در زمان عقد قید نشده باشد. در این زمان
طبق قوانین اسلام، مهریه زن با توجه به وضعیت بکارت، زیبایی، جوانی و موقعیت خانوادگی او و نیز میزان مهریه دختران فامیل مثلن خواهر و دخترخاله زن تعیین می شود. یعنی می گویند ارزش زنی "مثل" این زن در شرایط کنونی و مطابق با "عرف" چقدر است و همان میزان مهر به او تعلق می گیرد و هرچه زن کمال و جمال بیشتر و موقعیت خانوادگی بالاتری داشته باشد مهریه اش بیشتر است.

در اسلام هیچ گاه چیزی به نام مهریه متعارف و نامتعارف نداشته ایم و اصلن هر عاقلی می داند که "متعارف" یعنی طبق عرف؛ و قانون تعیین کردن برای عرف از آن تناقض هایی است که فقط در جمهوری اسلامی و ساختار مردسالارانه قوانین آن ممکن است یافت شود.
اگر الان عمده مهریه های زنان به نظر آقایان نامتعارف است مشکل از آنهاست که متوجه تغییر عرف نشده اند و می خواهند به زور عرف را تغییر دهند. آقایان همین اواخر به صانعی ایراد گرفتند که فتوای خلاف مشهور داده است که دیه زن با مرد برابر باشد یا برای ازدواج دوم مرد نیاز به اجازه همسر اول است؛ چطور در این مورد هیچ مخالفتی نمی کنند و نمی گویند تعیین سقف برای مهریه کاملن خلاف اسلام و خلاف فتوای مشهور است. این نشان می دهد که مردسالاری همه چیز از جمله خلاف مسلم اسلام را اقتضا و توجیه می کند.

با ده شرط احمقانه و بی شرمانه ای که برای ازدواج دوم و سوم و چهارم مرد تعیین کردند، عمق زن ستیزی خود را نشان داده بودند ولی با تعیین سقف مهریه آن را تکمیل کردند و عمق دوری و بیگانگی خود از مردم و بی توجهی به خواست زنان و جامعه جدید ایران را نشان دادند.
سالهاست فعالان حقوق زنان چاره مهریه های سنگین ( و نیز شوهرکشی و خیانت زنان) را دادن حق طلاق به زنان دانسته اند و اصلاح قوانینی که حق اشتغال ، تحصیل، خروج از کشور و بسیاری دیگر از حقوق زن را در دست مرد قرار داده و دست و پای زن را تمامن بسته است و تنها ابزار باقیمانده برای او را مهریه قرار داده است. اگر این قوانین اصلاح شود و اگر زن حق طلاق داشته باشد دیگر نیازی به ابزار فشاری مثل مهریه ندارد که هم شان خود را پایین بیاورد و هم سالها در دادگاه سرگردان شود برای شکایت یا دریافت احتمالی آن.

1 comment:

  1. ممنون براي همه نوشته هاي فوق العاده ات ....

    ReplyDelete