Monday, December 21, 2009

روز ملی قم 1

چقدر ما از مرحله پرت بودیم. تمام مسیر رفت به قم می گفتیم کاش مراسم در تهران برگزار می شد و آن وقت ملت چه می کردند. ولی دیدیم قمی ها خیلی باحالتر از تهرانی ها بودند. واقعن عجیب بود! اینها تندترین شعارهایی بودد که من در تمام این مدت شنیده بودم ، آن هم از دهان چه کسانی! زنان چادری که فقط دو تا چشمشان به زور دیده می شد، بلندتر از همه و خشمگین تر از همه شعار می دادند.
یک خانم بسیار محجبه در حالی که عکس منتظری در دستش بود در حاشیه راهپیمایی حرکت می کرد و به بسیجی هایی که عکس خامنه ای دستشان بود و ما را نظاره می کردند می گفت"ای رهبر آزاده تجاوز هم آزاده؟" تقریبن نیم ساعت پشت سرش بودم و او از این کار خسته نمی شد. یکی از آن طرفی ها به عکس چروک و کمی پاره منتظری در دستش اشاره کرد و گفت این چه عکسیه؟ چرا پاره اش کردی؟ و او جواب داد این اشکال ندارد ولی شما عکس خمینی را پاره کردید.
قیافه و رفتار و حتا بوی تجمع قم کاملن با تهران فرق داشت. بوی عطر مشهدی ، قیافه های مذهبی و تعداد افراد طبقات پایین خیلی بیشتر از تجمعات تهران بود. مذهبی ها گلویشان را پاره می کردند وقتی می گفتند "ما اهل کوفه نیستیم پشت یزید بایستیم" یا "این ماه ماه خونه کار یزید تمومه"
آدمها از همه شهر ها آمده بودند. بعد از تجمع خسته و کوفته و گرسنه نشسته بودیم کار خیابان که یک خانواده، که با کلی بار و بندیل کنار ماشینشان داشتند غذا می خوردند و معلوم بود از راه دوری آمده اند، برایمان نان تافتون و ماست محلی آوردند، آی چسبید! داشتیم ازشان تشکر و خداحافظی می کردیم که گفتند عاشورا یادتان نرود.
یک آخوند بسیار باحال و با شخصیت هم دیدیم. می گفت ما در ایران به یک رنسانس احتیاج داریم!!!!!!!!!! بعد دعوتمان کرد خانه اش و گفت من امروز می خواهم عده ای از عزاداران را مهمان کنم. گفتیم سید جان ما یک اتوبوسیم ها! گفت اشکال نداره چه بهتر. داشتیم باهاش حرف می زدیم که گاردی ها به طرف مردم حمله کردند .آخونده گفت :" می خواهند مردم را بترسانند ولی خدا در قران می گوید آنها بیشتر از شما می ترسند.ما هم می ترسیم ولی آنها بیشتر می ترسند".
خلاصه دوز آخوند و چادری تجمع زیاد بود و کسانی که در تجمعات تهران بهشان می گوییم بسیجی و اطلاعاتی (از نظر تیپ و قیافه) تندترین شعارها را می دادند. کلن قمی ها خیلی خوشحال بودند امروز و حال می کردند که همچین تجمعی توانستند راه بیاندازند.طفلکی ها آرزو به دل مانده بودند، دمشان گرم! تهرانی های بی حال کم آمده بودند، اغلب خود قمی ها و نجف آبادی ها بودند.


مرتبط: آخرین تیر ترکش منتظری به سوی ظلم:مجوز راهپیمایی چند صد هزار نفره مردم

12 comments:

  1. چه حالی کردید شما... ذوق دارد آخه وقتی یک کم چیزهای جدید می بینی که تفکرت راجع بهشان میفرقید
    .
    من نمیدانم چه شد که همه سبزها را به بی حجاب ها و مخالف دین ها معرفی کردند ، نه، چرا، میدانم، شگردی بود برای پیروزی، برای دو دسته کردن، برای اینکه از اقشار مذهبی ای که نمی بینند استفاده احساسی دینی خودشان را کنند، اما میان اینها زیاد دیدم مذهبیونی که اسلامشان را ناب تر و تمیزتر یافتند و خواستند. که حسین را قیام کرده به راه حق و در مخالفت ستم و ظلم یافتند و هیچ نتوانستند بی عدالتی را برتابند...

    ReplyDelete
  2. Khub nevishtid, va comment ham kheili monaseb bud.

    ReplyDelete
  3. خوب حالا كه چي با اين چاخان ها مي خواي كه چي رو ثابت كني . به فرض كه قبول كرديم حرفات راسته.آخه شماها كه نه دين داريد و نه ايمان و نه طرز فكر حسابي . يك مشت آنارشيست شلوغ كار كه فقط و فقط به فكر آشوب هستيد.
    فكر ميكنيد ما هم كلاغيم ديگه ولي خودتونيد.

    ReplyDelete
  4. واقغا حضور این خانم ها جالب بود. بعضی ها که با شعارها آشنا نبودن از ما می پرسیدن بعدش با شدت بیشتر از ما فریاد میزدن و اینکه یک مامور آتش نشانی با خوشحالی به گفت: آخرش یخ قم شکست

    ReplyDelete
  5. اشك تو چشم هاي ادم جمع مي شه وقتي غيرت و شعور و شجاعت رو در اين مردم مي بينه. خدايا اين مردم لايق عدالتند

    ReplyDelete
  6. Valla, bella, khoonevadeye ma hame mazhabi hastan. Hamashoon chadori. Chand ta ham akhoond darim too khoonevadamoon vali hame sabzan.

    Man akhar nafahmidam chera kheylia fekr mikonan tarafdaraye ye adame jenayatkar mese khamenei mitoonan mazhabi bashan vali baghie zede dinan.

    ReplyDelete
  7. khoob dar asl zed din khamenei va basiji ha hastan . afrad mazhabi zedd din nistan
    همون دارو دسته معاويه بش ميگفتند امير المونين و بعد قرآن سر تيزه کردند
    خوب اينها خود خوارجند . خامنه اي آخرش به دست همين بسيجي و سپاهي نابود ميشه
    اينها بسيجيها که به مردم و ناموس مردم رحم نمي کنند
    ود ين ندارند دينشون پولکيه
    اصول دين ازشون بپرس به مولا اگه بلد باشه

    ReplyDelete
  8. اشتباه می کنی عزیز من
    @Anonymous
    DECEMBER 22, 2009 1:07:00 AM PST
    ادب رو هم رعایت کن

    ReplyDelete
  9. shoma sabza haghetoone ke kotak bokhorid va behetoon tajavoz beshe. dame baradaran basiji va ettelaati garm.

    ReplyDelete
  10. چرا جو سازی میکنی
    من هم تهرانی ان هم چادری هم هم مقلد آیت الله منتظری بودم هم خیلی چیزای دیگه

    مشکل اینجاست که شما دین و حکومت را قاطی کردین!
    متاسفم

    ReplyDelete
  11. انکم لفی سکرتکم تعمهون
    منم قم بودم
    اصلا این طور نبود

    ReplyDelete
  12. تازه خیلی از آخوندا قم نبودن چون برای محرم رفتن شهرای دیگه وگرنه قطعا جمعیتی به مراتب بیشتری میومدن.

    ReplyDelete