Friday, November 6, 2009

نگرانی ناموسی چیز خوبی است

بشمارید:

تیتر خبر: "
نگرانی در مورد وضعیت نامعلوم دختران بازداشت شده در راهپیمایی ۱۳ آبان

موج سبز آزادی: در حالی که به گفته شاهدان، در میان صدها تنی که در تظاهرات روز 13 آبان بازداشت شده‌اند، تعداد زیادی دختر وجود دارند، مکان نگهداری آنان مشخص نیست. روز چهارشنبه صدها تن از هوادران جنبش سبز در تظاهرات 13 آبان تهران بازداشت شدند.به گزارش هم‌میهن نبوز، بیشتر بازداشت شدگان در خیابان های اطراف میدان های هفتم تیر و ولیعصر توسط نیروهای بسیجی دستگیر شدند. به گفته شاهدان دست کم یک اتوبوس پر از دختران بازداشت شده از خیابان بهار تهران به مکان نامعلوم برده شده اند. ده ها دختر دیگر نیز در خیابان های و کوچه های دیگر بازداشت شدند.نگرانی از وضعیت زنان و دختران بازداشت شده از آن رو بیشتر شده که تهران روز چهارشنبه شاهد برخورد بسیار خشن و توجیه ناپذیر نیروهای یگان ضد و شورش و بسیج با مردم بود و تصاویر ویدیوئی منتشر شده نشان می دهد بخش بزرگی از این خشونت ها علیه بانوان صورت گرفته است.این در حالی است که خانواده های دختران بازداشت شده با وجود پیگیری های مختلف هنوز اطلاعی از محل نگهداری عزیزان خود ندارند. ابتدا گفته شد که دختران بازداشتی به پایگاه مقداد در خیابان آزادی منتقل شده اند اما پس از پیگیری این مساله تکذیب شد.همچنین از بازداشتگاه های خیابان وزرا، خیابان شاهپور و پلیس امنیت و زندان اوین به عنوان محل نگهداری دختران دستگیر شده یاد می شود اما در هیچ یک از این محل ها پاسخ روشنی به خانواده های دختران بازداشت شده داده نشده و نگرانی خانواده ها همچنان ادامه دارد. تا آخرین ساعات چهارشنبه شب، ده ها تن از خانواده ها در جستجوی یافتن اطلاعی از وضعیت عزیزان خود در برابر این بازداشتگاه ها حضور داشتند.


حالا جمله آخر خبر را بخوانید:

مهدی کروبی پیش از این از آزار جنسی برخی بازداشت شدگان رویدادهای پس از انتخابات خبر داده بود.


صحیح! تازه معلوم شد چرا اینقدر "بی اطلاعی از وضعیت بازداشت شدگان دختر!!" مهم است و موجب نگرانی! اصولن ناموس همیشه چیز خوبی است به خصوص اینطور مواقع که می توان غیرت و ناموس پرستی مردم را تحریک کرد؛ وگرنه مگر نمی شود به مردها و پسرها تجاوز کرد و مگر نکردند؟ اینگونه استفاده ها و جوسازی ها شاید در کوتاه مدت مردم را تحریک کند که برای نجات ناموسشان با حکومت درگیر شوند ولی در بلندمدت، همانطور که در طول تاریخ شاهد بوده ایم، فقط باعث استضعاف زنان و تضعیف مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان می شود . موجب می شود "بدن زن" همچنان محل نزاع باشد و تجاوز فیزیکی به بدن او مهم تر از تجاوز به انسانیت و آزادی هایش تلقی شود. زنی که به سختی خانواده خود را راضی می کند تا در تجمعات خیابانی شرکت کند یا به طور پنهانی این کار را می کند از این به بعد با محدودیتهای بیشتری مواجه می شود و بهانه جدیدی به دست خانواده اش داده می شود، یا خودش دچار ترس بیشتری می شود.

حتمن متوجه هستید که چرا به جای "زن" که نشانگر "جنسیت" است؛ از "دختر" که نشانگر "سکسوالیته"* است، استفاده شده است! در فرهنگ مردسالار، تجاوز به دختر بدتر و نابخشودنی تر از تجاوز به زن و مستلزم مجازات بیشتری است چون "حق" همسر آینده را برای افتتاح او از بین می برد ولی "زن" قبلن افتتاح شده است. ضمن اینکه خانواده آبرودار این دختر چطور ثابت کنند که در بازداشتگاه به دخترشان تجاوز شده و بکارتش را از دست داده نه در خانه دوست پسرش و به میل خودش.

در قوانین ایران، ترکیه (که خوشبختانه اخیرن بازنگری شده)و بسیاری از کشورهای اسلامی تجاوز به دختر مجازات بیشتری از تجاوز به زن و هر دو مجازات بیشتری از تجاوز به روسپی دارند(مجازات تجاوز به زن غیر مسلمان هم با زن مسلمان متفاوت است)

* در پستی جداگانه به تفاوتهای بسیار مهم و اساسی "جنس، جنسیت و سکسوالیته" اشاره می کنم. تفاوتهای جنس و جنسیت ،یا همان سکس و جندر، را بسیاری می دانند ولی سکسوالیته مقوله کاملن متفاوتی است که کمتر درباره آن بحث شده.

مرتبط:

موج سبز آزادی: چشم در چشمِ مغاک!


6 comments:

  1. منم وقتی خبرو به این صورت خوندم تعجب کردم مگه زندانی شدن پسرا یا مردا جای نگرانی نداره حالا فهمیدم از کجا آب میخوره
    خیلی خوب نوشتی و کاملن باهات موافقم

    ReplyDelete
  2. اكانت من بستست در بالاترين
    اين رو برو
    http://siasioon.blogfa.com/post-135.aspx
    حيفه

    ReplyDelete
  3. سلام، جنس مخالف، تو که بیشتر حساسی نسبت به این دیدگاه تا دیگران، دلیل اینکه این خبر اینطور نوشته اینه که در 13آبان فیلمهای بیشتری در این رابطه وجود داشت و اینکه احتمال تجاوز به یه زندانی سیاسی دختر در زندان بیشتر از یه پسره و از نظر جسمی هم دخترها آسیب پذیرتر هستند.
    به هر حال حساسیت جامعه روی دختر ها(یا زنها)بیشتره.
    مثلا تو همون روزی که ندا شهید شد، چندین پسر دیگه هم شهید شدند ولی این ندا بود که خبر شهادتش دنیا را تکان داد.

    ReplyDelete
  4. به علاوه این نکته خیلی خوب که گفتی، رابطه شهوانیت و پلیس هم جالبه. این به کل اخبار از این دست برمیگرده که توش مرز نهاد خشونت و شهوت کمرنگ میشه. من میگم علاوه بر این که بدن زن جای حقوق انسانیشو میگیره، یه احساس سلطه پذیری جنسی که نویسنده و خواننده مرد میکنه. این به همون اندازه خطرناکه

    ReplyDelete
  5. 1- به نظر من اینکه ندا بیشتر از پسرها معروف شد هم یک کلیشه بود ولی در عین حال به خاطر "ثبت" لحظه کشته شدنش بود و اینکه داشت می دید یک نفر داره از لحظه مرگش فیلم می گیره. این خیلی برای آدم تکان دهنده است حتا در لحظه مرگ و بنابراین باعث آن نگاه خاصش به دوربین شد.
    دوم اینکه چرا آسیب پذیری زن در برابر تجاوز بیشتره؟ چنین چیزی اثبات نشده است مگر اینکه بارداری را مشکل بدانیم که معمولن همه می دانند بعد از تجاوز باید تا چند روز قرص پیشگیری از بارداری بخورند.اتفاقن اگر تجاوز واژنی باشد برای زن مضرات کمتری دارد نسبت به مردان(مقعدی را نمی دانم).
    3- پاسخ حرفم را دقیقن با همان جمله ای که من باهاش مشکل دارم و نقدش کردم داده ای:"به هر حال حساسیت جامعه روی دختر ها(یا زنها)بیشتره." . بحث من هم دقیقن همین است و می گم همین باعث تضعیف زنها میشه چون همش به بدنشون همیت داده میشه

    ReplyDelete
  6. اصولا بحثت کاملا درست و منطقیه. اخباری از این دست این روزها زیاد پخش میشن تا عصب "خواهر مادر نداری" معروف و قدیمی رو تحریک کنند. من با این نوع تحریک ناخودآگاه مردم برای هدفهای سیاسی مخالفم و به نظرم فرق چندانی با شستشوی مغزی که حکومت ایران سعی میکنه بده نداره. اما یه نکته رو نباید فراموش کرد و اونهم متن جامعه ایه که این اتفاق درش می افته. جامعه ای که هنوز هم رفتارش و حرفش برای قربانی تجاوز پیغام:" اگه خودت نمیخوستی نمیشد" هست، و زنانش فاصله طبقاتی عظیمی با مردانش دارند، و به همین دلیل زنانش آسیب پذیری قابل توجه تری از مردانش در مقابل قانون و حتی خانواده و فرهنگ عمومی دارند.
    درباره حرف نسرین باید بگم شاید به لحاظ فیزیکی تجاوز واژنی برای زنها اونقئر مضر نباشه اما اثرات روحیش بسیار زیاد و مخربه. از بحث جسمی تجاوز که بگذریم اصولا تجاوز به هر صورت (کلامی - فیزیکی و ...) اثرات مخربی داره که شاید بسته به جنسیت بازتابهاشون متفاوت باشه، اما در یه موضوع مشترک هستند و اون شکستن قربانیه...

    ReplyDelete