Tuesday, November 3, 2009

یارانه های هدفمند در جهت تحکیم مردسالاری

در مباحث حقوقی و به خصوص حقوق خانواده، فعالان مسائل زنان همیشه انتقاد دارند که چرا سرپرستی خانواده را از خصایص مرد شمرده اند و چرا پیش فرض قانون این است که مرد سرپرست خانواده است؛ در حالی که در بسیاری موارد زنان- رسمی یا غیر رسمی- بار مالی خانواده را به دوش می کشند و حتا اگر هم زن کار نمی کند و درامد ندارد ، مرد هم سرپرست خوبی نیست و مثلن معتاد است یا مردسالار و درامد خود را صرف خانواده نمی کند .
حالا در بحث هدفمند کردن یارانه ها که قرار است یارانه ها به صورت نقدی به اقشار آسیب پذیر و فقیرتر داده شود قرار است تمام یارانه یک خانواده به حساب سرپرست خانوار (که در نود درصد موارد مرد است) ریخته شود. شاید این اقدام توجیهاتی داشته باشد مثل اینکه این کار اقتصادی تر است و سریعتر انجام می شود و اگر به جای پنج نفر برای یک نفر حساب باز شود راحت تر و سریع تر است.
در حالی که باز کردن حساب برای افراد کار سختی نیست و نهایتن یک ماه بیشتر طول می کشد که برای کل این جمعیت حساب باز شود و کارتها به ادرسشان فرستاده شود ، ضمن اینکه این کار اساسن حقوق شهروندی افراد را زیر سوال می برد. چرا یک پسر
یا دختر23 ساله نباید به عنوان یک انسان بالغ مستقیمن پول خود را از دولت دریافت کند و باید از پدر خود بگیرد؟
آیا این کار به خصوص در خانواده های سنتی و مردسالار (که بخش مهمی از اقشار پاییین که مخاطب این طرح هستند را در بر می گیرد)باعث دیکتاتوری بیشتر و پدرسالاری نمی شود؟ آیا مردان بیش از پیش کنترل اقتصاد خانواده را به دست نمی گیرند؟ آیا اولویتهای افراد خانواده و به خصوص زنان با مردان یکی است؟

من از دوستان می خواهم که دراین باره صحبت کنند و مطلب بنویسند.به خصوص دوستانی که از سیستم های کشورهای دیگر خبر دارند. در ایران متاسفانه کاملن پذیرفته شده که بالاخره یک نفر باید سرپرست خانواده باشد. آیا همه جا همین طور است؟ آیا راه حلی برای این موضوع وجود دارد؟

این لایحه الان به مجلس رفته و باید سریعتر نقد شود.
مطلب ساز مخالف را هم بخوانید.


* این مطلب متن ای میلی است که برای دوستان خبرنگار و فعال مسائل زنان زدم.چون وقت نوشتن مطلب جدا برای وبلاگم را نداشتم همان متن را اینجا آوردم.

3 comments:

  1. به نكته عالي اي اشاره كرديد يكي از خويشاوندانم يك دختر روستايي كه به دليل ضعيف بودن درسش بعد كلاس اول دبيرستان ترك تحصيل كرده بود با گرفتن سهام عدالت چون پول بنام و مال خودش بود پاييز امسال شروع به ادامه تحصيل كرده يك گوشي و ايرانسل هم خريد

    ReplyDelete
  2. ببخشيد اين وبلاگ شما چرا نوشته‌هاش چپکيه؟
    هدفمند بودنش بي‌هدفيه! تازه فهميدم

    ReplyDelete
  3. عجله نکنید خانم افضلی این طرح همه رو به خاک سیاه میشونه. زن و مرد نداره

    ReplyDelete