Thursday, August 18, 2011

فرمان تجاوز

No means no! yes means yes
Wherever we go
However we dress 

"نه یعنی نه؛ بله یعنی بله! به هرجا که برویم، هرجور که لباس بپوشیم*."
این جمله را روی دیوار سالن غذاخوری دیدم، درست جلوی چشم، جایی که هر روز دانشجوها در صف می ایستند و غذا می گیرند. فکر می کنم به تفاوت  تاثیری که  این جمله، در طی سالیان، روی ذهن این دختر و پسرهای جوان می گذارد، با تاثیری که جمله معروف "حجاب مصونیت است" روی ذهن جوان های ما گذاشته و می گذارد. پاسخ این سوال می شود همان علت تجاوزها و ناامنی های اجتماعی برای زنان و رفتار جنسی بیمار ایرانی ها.
 فرمان تجاوزهای گروهی، و خشونت های جنسی کلامی و رفتاری در خیابان ها، با پدیدار شدن این جمله بر دیوارهای شهرمان صادر شد.


* "نه یعنی نه ؛ بله یعنی بله" یعنی اگر من صراحتن به تو پیشنهاد ندادم برای هر سطحی از رابطه و یا به پیشنهاد تو صراحتن بله نگفتم تو حق نداری بر طبق لباسی که من پوشیده ام یا مکان و زمانی که در آن قرار دارم اجازه برقراری رابطه با من، در هر سطحی، بدهی. این من هستم که تعیین می کنم که می خواهم با تو رابطه داشته باشم یا نه؛ نه آن "برداشتی" که تو در ذهن خودت می کنی.
 این شعار معروفی است که فعالان حقوق زنان در اعتراض به بی توجهی یا توجیه خشونت های جنسی علیه زنان استفاده می کردند وقتی قضات و دادگاه ها زنان را به خاطر طرز لباس پوشیدنشان مقصر در خشونت جنسی اعمال شده علیه شان می دانستند. 

12 comments:

  1. فمینیست جان، آمار تجاوز در آمریکا و کانادا از ایران بیشتر است. برو مطالعه کن بعد بیا زر بزن. شما فقط یاد گرفتی بقیه رو بیمار خطاب کنی، شاید بیماری از خودت باشه. در ضمن من موافق حجاب نیستم، ولی مخالف سر سخت پوشش های لختی مثل آن چیزی که الان در غرب رواج داره هستم، البته این تجاوز رو توجیه نمیکنه، به نظرم رفتار بیمار گونه ی زنان هست که اونها رو قربانی تجاوز میکنه، نه لباسشون.

    ReplyDelete
  2. خطاب به نفر بالایی اولا مودب بودن چیز خوبیه ثانیا اینکه تجاوز در غرب بیشتر یعنی چی؟ یعنی چون تو غرب زیاده باید در ایران هم زیاد باشه منظورت اینکه کمه این میزان تجاوز واقعا چه رویی دارید شما طرفدرن نظام بعد هم خودتون رو یه جور دیگه جامی زنید. بعدم زنان رفتار بیمار گونه دارند یا مردها کلا شما مشکل دارید بد نیست برید یه سر دکتر
    رفتار بیمارگونه رو مردهای ایرانی الته نه همشون دارند این که من با تونیک گشاد و یک شلوار گشاد تو خیابون امنیت ندارم و مدام رکیک ترین حرف هار در باره سینه هام میشنوم تقصیر منه من که تنگ نپوشیدم تحریک شید

    ReplyDelete
  3. لول این بالا بالایی چه قاطیه آقا جون این جل رو بخون یکم به خودت بیا بفهمی رفتار بیمار گونه چیه بعضی ها چه اعتماد به نفسی دارند والا

    http://mohammadtabarsa.persianblog.ir/post/422

    ReplyDelete
  4. بالایی Anonymous به
    این ادعا که "آمار تجاوز در آمریکا و کانادا از ایران بیشتر است" احتیاج به بررسی داره. خوشحال میشم اگه منابع آماری رو که مورد استفاده ات قرار دادی معرفی کنی.
    توهین شما به نویسنده مطلب رو اگه کنار بذاریم ترجمه اعتراض شما اینه: هر توصیه ا ی که به مردان بشه در نتیجه ماجرا فرقی نمی کنه یعنی در ماهیت امر هیچ فرقی بین آن پوستر در آمریکا و کانادا و تشویق به تجاوز به زنان در قوانین مقدس جمهوری اسلامی وجود نداره چون دلیل تجاوز مردان متجاوز به زنان رفتار خود زنان است. و نوشته اید که "موافق حجاب" (لابد اجباری) نیستید، اما "مخالف سر سخت پوشش های لختی" هستید، "البته این تجاوز رو توجیه نمیکنه" بلکه این رفتار "رفتار بیمار گونه ی زنان" است که دلیل تجاوزه. منظورتون از "رفتار بیمار گونه" چیه؟ تا آنجا که اطلاع دارم (بیشتر مشاهدات و شنیده های شخصی و کمتر آماری) تجاوزات زیادی در خانواده های ایرانی صورت میگیره که بیشتر مربوط میشه به تجاوز شوهر به همسرش. به نظر شما چه "رفتاری" از جانب این زنان موجب این تجاوزات میشه؟
    یا مثلا با فرمول شما چگونه میتوان علت تجاوز گروهی در خمینی شهر رو توضیح داد؟ و یا مثلا چه رفتاری از جانب این خانم در لینک زیر موجب تجاوز بهش شده:
    http://www.qiau.ir/thread-1758.html
    مزاحمت های خیابانی که بصورت گسترده ای صورت می گیره رو هم با همین فرمول توضیح میدید؟
    کنجکاوم اصولا تعریف شما از تجاوز رو هم بدونم.

    ReplyDelete
  5. من کامنت گذار نخستم.
    خانم شما هر طور بیای بیرون این حق طبیعیته، و حق طبیعیه مرد هم اینه که خوشش بیاد و عکس العمل نشون بده. برو از خودگذشتگی کن بهش سکس بده تا ارضا بشه دیگه ازین غلطا نکنه. اصلا همت کن مملکت رو آباد کن، فرهنگ سازی کن، به گسترش شعور بپرداز. نخواستی هم دمت رو بذار رو کولت از مملکت برو ببینم به کجا میرسی. چقدر غر میزنید.

    ReplyDelete
  6. من مشکلم با شما زنا اینه که فقط غر میزنید، و زیاد غلو میکنید. خانم یکی از سینه هات خوشش اومده اگه بیاد بگه قشنگه، شما میزنی تو گوشش، متلک بندازه، بازم میزنی تو گوشش، خفه خون بگیره فقط نگاه کنه، میگی عجب جامعه ی هرزه ایه، رفتار بیمار گونه یعنی این.

    ReplyDelete
  7. : بالایی Anonymous خطاب به
    کاملا مشخصه چون کم آوردی و هیچ حرفی واسه گفت نداری
    سعی میکنی با به کار بردن الفاظ رکیک کمبود روجبران کنی و یه چیزی نوشته باشی
    در ضمن مثل اینکه معنی جمله بالا رو نفهمیدی:
    "نه یعنی نه؛ بله یعنی بله! به هرجا که برویم، هرجور که لباس بپوشیم*."
    یک زن حق داره هر جور که دوست داره لباس بپوشه واین دلیل نمیشه که اگه مرد دید و دلش خواست باید بهش سکس بده اینو میفهمی؟ یا اگه نخواست مجبوره از مملکت بره بیرون ؟ این قانون رو خودت به تنهایی تصویب کردی یا کمکم داشتی؟

    ReplyDelete
  8. الفاظ رکیک ؟ کو کجا؟
    در ضمن شما متوجه حرف من نشدی ، یه بار دیگه از اول بخون.

    ReplyDelete
  9. قضیه اینکه نحوه ی لباس پوشیدن یک خانم هیچ موقع نباید این حق رو به یه آقا بده که بهش تجاوز کنه. اشکال برخورد سیستم قضایی و حکومتی ایران با پرونده های تجاوز همیشه این بوده که زنه رو هم متهم میکنن به اینکه بد لباس پوشیده و تا حدودی رفتار مرد رو توجیه میکنن

    برای به دست آوردن آمار تجاوز در غرب و شرق هم من جایی رو سراغ ندارم، اگه شما داری ( که لابد داری که میگی تو غرب بیشتره) بده ما هم بدونیم. ولی تفاوت فاحش رفتار مردها تو خیابون در ایران و کشورهای اروپایی رو نمیشه انکار کرد. تو خیابون های تهران حتی اگه ساده ترین لباسها رو هم بپوشی، قربانی رفتار زننده ی انواع قشر مردها یا الفاظ رکیکشون میشی. هردختری اگه گونی هم تنش کنه بالاخره به نظر یه مردی سکسی میآد،‌ ولی این دلیل نمیشه که اون مرد براش عدم امنیت ایجاد کنه، بهش الفاظ رکیکی رو بگه که نمیخواد بشنوه یا تو خیابون به حریم تنش تجاوز کنه و بهش دست بزنه.

    بعدشم این بسیار طبیعیه که مرده به خوشگلی یا سکسی بودن زنه عکس العمل نشون بده، خوب خوشش میآد دست خودشم نیس اینطور خلق شده. ولی حق نداره چون خوشش اومد بپره روش بهش تجاوز کنه. تا هر قد که میخواد خوشش بیاد، ولی حق نداره ذره ای به حریم فیزیکی زن داخل شه بدون اینکه زن این اجازه رو بهش بده

    تمام مشکل اینه که محدودیت یا تعریف مشخصی برای اینکه زن چه طور لباس بپوشه به نظر سکسی میآد یا چه طور لباس بپوشه مردا تحریک میشن نداریم. تعریف دقیقی هم از لختی یا لباس بی بند و بار نداریم که شما میگی ازش خوشت نمیآد. این چیزا سلیقگیه، چیزی که آخرشم هست اینه که به هرحال زنه هر لباسی بپوشه بالا خره یه مردی پیدا میشه که باهاش تحریک شه، باید این جا بیفته که نحوه ی لباس پوشیدن زنه تجاوز رو توجیه نمیکنه.

    ReplyDelete
  10. نه یعنی بله، بله هم یعنی بله، مگر آنجایی که مرد ارضا باشد.

    ReplyDelete
  11. نظرات جناب بالایی بسیار جالبه. قوانین مقدس در حیطه خانواده به تجاوز صورتی شرعی و قانونی داده اند. طبق یکی از این قوانین زنان موظفند به شوهرانشان "تمکین" کنند، یعنی هر وقت مرد اراده کرد باهاشون بخوابه، باید بپذیرن. زنی که تمکین نکند "ناشزه" است و سزاوار مجازات. قانونگذار مقدس مجازاتی هم برای این "مجرمین" تعیین کرده که مالی ست (محروم شدن از نفقه). همه این موارد، یعنی تشویق به تجاوز، محکومیت "مجرم" (ناشزه) و نوع و شدت مجازات اما در چارچوب خانواده تعریف شده. گرچه بدیهی ست که چنین فرهنگی بناچار تنها در چارچوب خانواده محدود نخواهد ماند اما بهر حال تلاش این بوده که در چارچوب خانواده تعریف شود. عالیجناب ما اما قانون "تمکین" رو زده زیر بغلش و از خونه اش آورده به خیابون: "خانم شما هر طور بیای بیرون این حق طبیعیته، و حق طبیعیه مرد هم اینه که خوشش بیاد و عکس العمل نشون بده. برو از خودگذشتگی کن بهش سکس بده تا ارضا بشه". منتهی اینجا جناب زده رو دست مقدسین و خواستار "تمکین" زن به هر مردی که در کوچه و خیابون ازش "خوشش بیاد و عکس العمل نشون بده" شده. در مورد مجازات "ناشزه" هم جناب برای اینکه لابد از مقدسین عالیمقام چیزی کم نیاره مجازات اخراج از "مملکت" رو برای "عدم تمکین" در نظر گرفته. البته مشکل بشه تصور کرد اگه زنی که قراره در کوچه و خیابون به هر مردی که "خوشش بیاد و عکس العمل نشون بده" "سکس بده"، زن، خواهر، مادر و یا دختر آقا باشه جنابشون با همین شدت در اجرای قانونش پافشاری کنه. تناقضاتی از این نوع از مشکلات "مملکت" آریایی-اسلامی ماست و احتمالا حالاحالاها هم نشه باهاش کاری کرد. ومتاسفانه تا اهلی شدن بخش بسیار قابل توجهی از مردان کشورمان، زنان زیادی قربانی این طرز فکر و عمل خواهند شد. و باز هم متاسفانه تا آنزمان زنان زیادی در کشورمان مردانی با طرز فکر جناب کامنت گذار ما را در دامن پرمهر خود خواهند پرورد.

    ReplyDelete
  12. عطش جنسی مشکل همۀ جوامع بوده و هست . در کشورهای آزاد چون ازاوایل شروع فالیت غدد جنسی فرد امکان برآوردن نیازهاش رو بدون احساس شرمساری داره افراد از سلامت جنسی بیشتری برخوردارند. کی همچین آماری داده که تجاوز در ایران کمتره ؟ بدلیل قبح موضوع پشت درهای بسته ایی که توی کوچه های شهر های ایران در سکوت از کنارش رد میشید زنانی هستند که چون فریاد رسی ندارند یا به هر دلیلی چاره ایی ندارند در بستر تجاوز و تعدی زندگی می کنند حتی گاهی توسط شوهرانشون یا گاهی پدر! مورد آزار جنسی قرار می گیرند. شاید دلیل اصلی اینکه آمار به نفع ایران به نظر میاد چون سن افرادی که از نظر جنسی فعال هستند بالاتر از کشورهای آزاد هست بخصوص در بین زنان و دختران تحصیل کرده. حجاب به هیچ عنوان نقشی در افزایش یا کاهش میزان تجاوزات جنسی نداشته و نخواهد داشت. موضوع سلامت جنسی افراد یک جامعه ست نه اینکه چی می پوشند . هر باوری در این مورد که لباس من می تونه یه فرد سالم رو به مرز تجاوز به من برسونه کاملا ابلهانه ست و افراد بیمار هرچه تو بپوشی همین که بوی یه زن رو داری گرسنگی شون تحریک میشه . به امید اینکه به بچه هامون یاد بدیم همدیگر رو اول انسان ببننند نه یه جنس .

    ReplyDelete