Sunday, July 25, 2010

این بهترین دوست دختران

آدم وقتی می بیند در کشورهای مترقی و برابری طلب هم هنوز کلیشه های جنسیتی وجود دارد نگران می شود که چند سال دیگر باید شاهد این تبعیض ها و نگاه های جنسیت زده باشیم؟
فیلم آموزشی موزه الماس آمستردام با این جمله شروع می شود که :" الماس! این بهترین دوست دختران و ابزار محکم مردان..." و زنی را نشان می دهد که دارد در آینه با قر و قمیش گوشواره الماسش را برانداز می کند و بعد هم توضیح می دهد در جراحی های بسیار ظریف و سفینه های فضایی، که طبعن حیطه کاری مردان است، هم از الماس استفاده می شود.
در دفترچه نظرات با خط درشت نوشتم و اعتراض کردم که می دانید اینطور حرف ها چه اثرات منفی روی ذهن دختران می گذارد و چه نتایجی به بار می آورد. فمینیست های هلند کجایند؟

2 comments:

  1. دوست خوب خوش اومدی به دنیای واقعیات. دنیایی که مثل سیلی وقتی ما هم اینجا ساکن شدیم خورد تو گوشمون! بعدها خواهی دید بزرگترین آروزی یک دختر هلندی که در یک جامعه آزاد تربیت شده همانا پیدا کردن شوهر پولدار و سرکار نرفتن است و اگر ازدواج در این جامعه نیست نه از آزادی فکر زنان که برای این است که مردان عواقب جدایی را می سنجند و خواستگاری نمی کنند وگرنه دوست دخترهایشات با وجود چندسال زندگی مشترک و بچه هنوز در تب و تابند که انشالله آقا والنتاین آینده با یک حلقه سورپرایزشان می کند. باید بمونی تو این جامعه تا بفهمی چطور زنها دنبال مرخصی اند تا نه یکی که چند چندتا بزایند و... حالا مونده تا سورپرایز شی

    در ضمن به گمونم تی وی نمی بینی. درسته زنها رو مثل ایران در حال رختشوری دائم نشون نمیده اما اگر ببینی خواهی دید نشون میده چطور زنها به خاطر جوش صورت یا ترک پاشنه اعتماد به نفس ندارند و با استفاده از فلان محصول بلافاصله خاطرخواه پیدا می کنند.

    این کلیشه های جنسیتی اینجا اونقدر زیاده که توی تبلیغ هیچ تیغ یا کرم موبری نمی بینی زنی با موی زائد داره اونا رو استفاده می کنه. همیشه یا اصلا مویی در کار نیست یا اگر هست تصاویر کارتونیه. بعد همین مدیا شروع کرده به تبلیغ برای سکسی جلوه دادن موی زیر بغل مردان

    ReplyDelete
  2. سلام
    اگرچه فکر می کنم بشر هنوز راه طولانی ای رو طی بکنه تا از این دست مسائل در دنیا وجود نداشته باشه ولی تصور می کنم طرح این مسائل از جانب فمینست های ما بدلیل اینکه بسیاری از این نکات در کشور های پیشرفته بصورت ریشه ای حل شده و یا در حال حل شدن است مثلا اگر از کودکی هم به دختران و هم به پسران در این خصوص آموزش های لازم داده بشه دیگه لازم نیست فمیست های هلند -بر عکس فمینست های ما - نگران تاثیر یک تابلو بر روی روحیه دختران وپسران باشه.

    ReplyDelete